Wózki widłowe są intensywnie eksploatowane i zwykle przenoszą spore obciążenia. Nic zatem dziwnego, że niektóre podzespoły szybko się zużywają, pomimo że operator stosuje się do zaleceń producenta.
Nawet najsolidniejsze maszyny mogą ulec awarii a części, które najczęściej są wymieniane to:
Jednym z najintensywniej pracujących elementów w wózku są widły i mechanizm podnoszenia. Widły mogą się zetrzeć, wykrzywić lub popękać. To, jak szybko się zużywają, zależne jest od intensywności eksploatacji i umiejętności operatora, a także jakości stali. Najczęściej widły wymieniamy, kiedy ich grubość jest mniejsza niż dopuszczalna minimalna wartość. Widły również trzeba wymienić lub zregenerować, gdy różnica poziomów pomiędzy widłami wyniesie 3% oraz gdy kąt rozwarcia wideł będzie odbiegał od kata prostego także o 3%. Przy podnoszeniu ładunków o większej masie niż dopuszczalna szybko zużywają się także maszty i łańcuchy, a objawem awarii może być brak płynności pracy, szarpanie i zgrzyty.
Jedną z częstszych usterek, z jaką do naszego serwisu wózków widłowych we Wrocławiu zgłaszają się operatorzy, jest uszkodzenie baterii i połączeń elektrycznych – wówczas konieczna jest wymiana lub regeneracja baterii. Bardzo często zdarzają się także awarie układów hydraulicznych. Nieszczelne zawory lub pękniecie przewodu doprowadzającego olej mogą skutkować problemami z utrzymaniem ładunku na określonej wysokości oraz samoczynnym opadaniem karetki.
Stałego nadzoru w serwisie wózków widłowych wymagają opony, a kontrola ogumienia powinna być jedną z rutynowych czynności wykonywanych przez operatora przed rozpoczęciem pracy. Ponieważ wózki widłowe przewożą bardzo ciężkie ładunki, to zaniedbania w tym zakresie mogą być przyczyną poważnych w skutkach wypadków. Ładunki o dużej masie stanowią spore obciążenie dla układu hamulcowego i jezdnego.